مقاله ای درباره ی مانیتورینگ نیروگاه

مانیتورینگ نیروگاه چیست؟

هر نیروگاه، نیاز به یک مرکز برای کنترل نظارت بر ولتاژ، اینورتر و کلیه عملکردهای اساسی نیروگاه دارد. با وجود این اتاق کنترل که مانیتورینگ نیروگاه نامیده می‌شود، امنیت نیروگاه را تا حد زیادی بالا می‌برد. با سیستم مانیتورینگ، می‌توان اطلاعات نیروگاه را به‌خوبی پایش کرد و وضعیت سیستم را به اپراتور نمایش داد. مانیتورینگ نیروگاه، از گذشته تا امروز، تا حد زیادی پیشرفت کرده و توانسته است، انقلاب بزرگی در نیروگاه‌های خورشیدی و نیروگاه برق به‌وجود آورد.

تعریف مانتورینگ نیروگاه

مانیتورینگ ازجمله اقدامات مربوط به امنیت مکان‌هایی همچون نیروگاه است که از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته است. تاریخچه انجام مانیتورینگ به سال ۱۹۵۰ میلادی برمی‌گردد. این سیستم در طول زمان دچار تغییرات زیادی شده و امروزه به نرم افزار مانیتورینگ و سیستم‌های پیشرفته تبدیل شده است. در گذشته، این مانیتورینگ نیروگاهی به اتاقی با چندین سیستم و کامپیوتر محدود می‌شد. سیستم قبلی، با نواقص و کاستی‌های زیادی همراه بود و از جمله این نواقص وجود خطاهای زیاد این صنعت بود. سیستم مانیتورینگ نیروگاه، امروزه در کنار سیستم کنترل پیشین، توانسته است مشکلات زیادی را در این زمینه رفع کند.

مانیتورینگ به معنای کنترل و نظارت بر عملکرد و تامین امنیت نیروگاه ها می‌باشد

مزایای مانیتورینگ

سیستمهای مانیتورینگ مدرن امکانات متعددی را در اختیار کاربرین قرار میدهند؛ در ادامه برخی از کلیدیترین مزایای مانیتورینگ را مشاهده خواهید کرد:

  1. قابلیت نمایش گرافیکی پروسه و فرآیند تحت کنترل
  2.  قابلیت نمایش وضعیت لحظه‌به‌لحظه پروسه
  3.  قابلیت نمایش خطاها و محل آنها
  4.  ثبت دوره ای وضعیتها
  5. مشاهده پارامترهای مهم فرآیند

نرم افزار مانیتورینگ کلاینت ها

کلاینت‌ها در شبکه‌های نیروگاهی مختلف، نیاز به بررسی و نظارت دقیق دارند. نرم افزار مانیتورینگ کلاینت ها مربوط به نظارت بر سیستم‌های کامپیوتری است و به کلاینت‌ها یا کاربران یک مجموعه مربوط است. مانیتورینگ حتی در مجموعه‌های کوچک نیز بسیار مهم هستند و این اهمیت در سطح مجموعه‌های بزرگی همچون نیروگاه برق یا نیروگاه خورشیدی، بیش‌تر دیده می‌شود. علیرغم آنکه نصب نرم افزار مانیتورینگ سیستم کار سختی نیست؛ اما کاربرین میبایست برای آموزش مانیتورینگ نیروگاه اقدام کنند. اقدامات مربوط به مانیتورینگ نیروگاه باید به‌طور دقیق و توسط شخص ماهر و متخصص انجام شود تا کلیه تنظیمات و… به‌ خوبی انجام پذیرد.

پیشنهاد ما به شما:  ساخت نیروگاه خورشیدی

سامانه مانیتورینگ نیروگاه

سامانه مانیتورینگ نیروگاه و سیستم مانیتورینگ نیروگاه نرم‌افزاری است که در نیروگاه‌ها نصب می‌شود و اطلاعات مهمی را در ارتباط با اینورتر و برق AC و DC در اختیار شما قرار می‌دهد‌. با در دست داشتن این اطلاعات، نیروگاه تحت کنترل قرار گرفته و اینورتر، دستورات لازم را دریافت خواهد کرد. این سیستم تا حد زیادی در ارتباط با نوع اینورتر بوده و قابلیت نمایش دادن ولتاژ، توان و سایر اطلاعات مهم را دارد.

سامانه مانیتورینگ نیروگاه اطلاعات مهمی در اختیار قرار میدهد که با داشتن این اطلاعات نیروگاه تحت کنترل قرار میگیرد

مانیتورینگ نیروگاه خورشیدی

مانیتورینگ نیروگاه خورشیدی با روش اتصال به دستگاه‌ها و ماشین‌آلات نیروگاه انجام می‌شود. با اتصال سامانه مانیتورینگ نیروگاه به دستگاه‌ها، می‌توان به اطلاعاتی همچون ولتاژ، جریان، توان و… دست پیدا کرد. تمامی این پارامترها و اعداد و ارقام، در قالب گزارشاتی منسجم و دقیق در اختیار اپراتور یا پشتیبان قرار خواهد گرفت.

با مانیتورینگ نیروگاهی در نیروگاه خورشیدی، کلیه اطلاعات به‌صورت لحظه‌ای در اختیار شما قرار خواهد گرفت. این سیستم قابلیت اتصال به wifi، gprs و… را دارا است. با استفاده از این سامانه، امکان دریافت هشدار در صورت وجود هرگونه خطر و اختلال در اطلاعات وجود دارد. مانیتورینگ نیروگاه، امکان تنظیم و بررسی پارامترهای نیروگاه را هم فراهم می‌کند.

نرم افزار مانیتورینگ نیروگاه ایرانی

امروزه تعداد زیادی نرم افزار مانیتورینگ نیروگاه در جهان وجود دارد و برای خرید هرکدام از آن‌ها باید به‌خوبی تحقیق و بررسی انجام داد تا مناسب‌ترین نرم افزار خریداری شود. انواع نرم افزار مانیتورینگ مانیتورینگ ایرانی دارای ویژگی‌های متنوع و کارآمدی هستند. بهترین نرم افزار مانیتورینگ در کم‌ترین زمان هرگونه مشکل را گزارش می‌کند، کارایی سیستم را بالا برده و نیازی به نظارت شبانه‌روزی افراد ندارد‌. استفاده از این نرم‌افزارها، می‌تواند امکان نظارت دقیق‌تر بر نیروگاه را فراهم کند و درنهایت می‌تواند پیشرفت نیروگاه را به ‌دنبال داشته باشد.

فارسکادا ;نرم افزار مانیتورینگ نیروگاه ایرانی

فارسکادا چیست؟

نرم افزار فارسکادا، یک نرم افزا مانیتورینگ است که در نیروگاه‌ها نصب و اطلاعات مختلف و کاربردی را روی lcd نمایش می‌دهد. این نرم افزار، به‌خوبی کلیه عملکردها و پارامترهای نیروگاه را مانیتور کرده و جمع‌آوری و بهینه می‌کند. اطلاعاتی که این نرم افزار مانیتورینگ نیروگاه به کاربران خود نمایش می‌دهد، عبارتند از:

  •  میزان تولید انرژی: فارسکادا، به‌عنوان یک مانیتورینگ نیروگاه، مقدار انرژی تولیدشده را به‌دقت محاسبه و در قالب گزارش و آمار ارائه می‌کند.
  • بازدهی نیروگاه: نمایش کارایی نیروگاه به‌صورت درصدی از قابلیت‌های این نرم افزار کاربردی است.
  • هشدار خرابی تجهیزات: فارسکادا اطلاعات دقیقی را در رابطه با وضعیت اینورترها، پنلها، سوئیچها و سایر دستگاههای مورد استفاده در نیروگاهها، ارائه میدهد. با کمک این اطلاعات میتوان تجهیزات ناکارآمد و آسیب‌دیده را شناسایی کرد.
  • پایش لحظه‌ای دادهها: فارسکادا میتواند موارد مشکوک، معیوب یا متمایز در دادههای دریافتی را شناسایی کرده و در اختیار اپراتور قرار بدهد.
  • مصرف انرژی: این نرم افزار میزان مصرف انرژی را بهصورت دقیق در اختیار اپراتور قرار میدهد.
  • نوسانات تولید در نیروگاه: با مانیتورینگ نیروگاهی، میزان تولید پایش شده و هرگونه کاهش در آن گزارش خواهد شد.
  • اطلاعات و الگوهای قابل تحلیل: با استفاده از این دادهها میتوان عملکرد کلی نیروگاه را زیر نظر گرفته و تغییرات آتی را پیشبینی کرد.
  • وضعیت آب‌وهوا: این نرم افزار اطلاعات دقیقی را در رابطه با وضعیت آبوهوا مانند دما، رطوبت، سرعت و جهت باد و تابش خورشید در اختیار کاربرین قرار میدهد. این اطلاعات درنهایت میتوانند به پیشبینی تولید انرژی نیز کمک کنند.
پیشنهاد ما به شما:  انواع سیستم های انرژی خورشیدی کدام است؟ 

نرم افزار مانیتورینگ نیروگاه فارسکادا

ویژگی های نرم افزار فارسکادا

نرم افزار فارسکادا بهعنوان بزرگترین سیستم پایش لحظه ای نیروگاههای تجدیدپذیر شناخته شده است. این نرم افزار مانیتورینگ نیروگاه توسط متخصصین و طراحین حرفه‌ای ایرانی ساخته و عرضه شده است. از جمله مهمترین مزایای استفاده از این نرم افزار پیشرفته ایرانی، میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

طراحی در کلاس جهانی

نرم افزار فارسکادا توسط حرفه‌ای‌ترین متخصصین ایرانی طراحی شده و هماکنون در کلاس جهانی نرم افزارهای مانیتورینگ قرار دارد. رابط کاربری این نرم افزار بر اساس اصول و متدهای روز ایجاد شده است.

طراحی زیبا و کاربردی

تمامی نرم افزارهای ارائه شده توسط شرکت فناوری همراه هوشمند افق، از طراحی زیبا و حرفه‌ای بهرهمند هستند.

قابلیت استفاده با پلتفرم های مختلف

نرم افزار کاربردی فارسکادا برای پلتفرمهای مختلف در دسترس قرار گرفته است.

امنیت بسیار بالا

این نرم‌افزار با استفاده از روشهای نوین طراحی شده و از امنیت بسیار بالایی برخوردار است
قابلیت اطلاع رسانی با روش های مختلف
در شرایط قطع شدن کامل برق نیروگاه، حریق، یا ورود و خروجهای خارج از روال معمول، این سیستم قادر است با استفاده از SMS و ایمیل موارد مذکور را در اختیار کاربر قرار بدهد.

تفاوت فارسکادا با سایر نرم افزارها

بدون شک میتوان نرم افزار فارسکادا را جزو برترین نرم افزارهای مانیتورینگ کلاس جهانی محسوب کرد. با سفارش نرم‌افزار مانیتورینگ فارسکادا میتوان از مزایای زیر بهرهمند شد:

بهینه سازی عملکرد

با خرید نرم افزار مانیتورینگ فارسکادا میتوان به اطلاعات دقیق درباره عملکرد ماژولهای خورشیدی، دیاگرام IV و توان تولیدی دست پیدا کرد. این نرم افزار میتواند اطلاعات درست و دقیقی را در خصوص نصب، شدت نور، آلودگی و پتانسیل سایه به کاربرین ارائه بدهد. با کمک این اطلاعات، بهرهوری سیستم خورشیدی افزایش یافته و راندمان بهتری قابل دریافت خواهد بود.

پیشنهاد ما به شما:   فواید هوش مصنوعی برای مانیتورینگ نیروگاه های خورشیدی

بررسی عملکرد و بهره وری

با کمک این نرم افزار میتوان اطلاعات مهمی نظیر تولید، مصرف انرژِی، وضعیت تجهیزات، خطاها و … را به سهولت مورد بررسی قرار داد. رابط کاربری این نرم افزار کاربر فرآیند پایش را بهبود و تسریع میبخشد.

پیش بینی و تشخیص دقیق خطاها

با دریافت دقیقترین اطلاعات مرتبط با روندهای عملکرد نیروگاه خورشیدی و مشاهده بهموقع خطاها میتوان از بروز مشکلات جدی جلوگیری کرد. با سرمایهگذاری برای یک نرم افزار کاربردی میتوانید ریسک بروز مشکلات احتمالی و هزینههای ناشی از آنها را تا حد چشمگیری کاهش دهید.

افزایش عمر مفید تجهیزات

نرم افزار فارسکادا به شما این امکان را میدهد که ضعفهای سیستم را شناسایی کرده و برای رفع آنها اقدام کنید. این مسئله به شما کمک میکند که عمر مفید تجهیزات خود را تا حد چشمگیری افزایش دهید.

کاهش نیاز به حضور مستمر اپراتورها

با دریافت اطلاعات دقیق و قابلیت بررسی لحظه ای، میتوانید از ریسک مشکلات جدی کاسته و نیروگاه خود را بهینه کنید. رابط کاربری غیر پیچیده فارسکادا به شما این امکان را میدهد که بسیاری از فرآیندهای مانیتورینگ را بهصورت شخصی انجام دهید و در صورت لزوم با صرف کمترین زمان برای برطرف سازی خطا اقدام کنید.

ساختار Real Time

نرم افزار فارسکادا نخستین سیستم مانیتورینگ ایرانی با قابلیت Real Time است. این قابلیت سبب میشود که اطلاعات در کمترین زمان ممکن و بدون اختلاف زمانی در اختیار اپراتور قرار بگیرد.

قابلیت درخواست نسخه دمو

مجموعه فارسکادا برای متقاضیان شرایط ویژه ای را فراهم ساختهاند. کاربرین میتوانند با استفاده از نسخه دمو، عملکرد فارسکادا را مورد سنجش قرار بدهند.

کلام آخر

نرم افزارهای مانیتورینگ نیروگاه مدرن میتوانند موجبات افزایش بهره وری نیروگاه های خورشیدی را فراهم آورند. با سرمایه‌گذاری بر روی نسخههای پیشرفته نرم افزارهای مانیتورینگ نیروگاه میتوانید اطلاعات و خطاها را بهصورت لحظه ای و Real Time مشاهده کنید. درنهایت با دریافت اطلاعات صحیح میتوانید از شمار بسیاری از خسارتهای احتمالی و هزینههای اضافی بکاهید. نرم افزار فارسکادا توانسته است قابلیتهای مدرنترین سیستم های مانیتورینگ را در اختیار کاربرین ایرانی قرار بدهد. در صورت وجود هرگونه سؤال، میتوانید با واحد پشتیبانی این مجموعه در ارتباط باشید.

نظرات خود را اضافه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *